Henri Fayol (1841-1925)

Ο ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

Ο  Henri Fayol, μηχανικός στο επάγγελμα, αναζήτησε την εφαρμογή επιστημονικών αρχών στο σύνολο ενός οργανισμού. Η εργασία του έμεινε γνωστή σαν θεωρία διαχείρισης (administrative theory).

ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

Ο  Henri Fayol υποστήριζε ότι η δραστηριότητα του μανατζμεντ χαρακτηρίζεται από πέντε συγκεκριμένες λειτουργίες. Αυτές ορίζουν τους μάνατζερ και όλες μαζί συνιστούν το λειτουργικό ορισμό του μάνατζμεντ. Οι λειτουργίες σύμφωνα με την άποψή του, είναι ο Προγραμματισμός, η Οργάνωση, η Διεύθυνση, ο συντονισμός και ο Έλεγχος.

 

ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ

Ο Fayol ανέπτυξε δεκατέσσερις αρχές του μάνατζμεντ για την καθοδήγηση ενός στελέχους στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων της δουλειάς. Ισχυριζόμενος ότι ο μάνατζερ μπορεί να καθοδηγηθεί από αυτές τις αρχές, δέχεται στα γραπτά του την άποψη ότι ο μάνατζερ χρειάζεται να έχει κάποιες ικανότητες και δυνατότητες που μπορεί να αποκτηθούν με εκπαίδευση. Ο Fayol επέμενε ότι η διοίκηση επιχειρήσεων θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία και όχι απλά μόνο στην εργασία.Η θεωρία του ότι οι δεξιότητες του μάνατζμεντ διδάσκονται αποτελεί τη βάση των προγραμμάτων εκπαίδευσης στο μάνατζμεντ. Αν και πολλοί καλοί μάνατζερ της εποχής του χρησιμοποιούσαν ήδη αυτές τις αρχές, ο Fayol ήταν ο πρώτος που αναγνώρισε τη σημασία τους σαν ολοκληρωμένου εργαλείου διοίκησης και τις παρουσίασε σε κατανοητή μορφή.

Οι Αρχές του μάνατζμεντ κατά Fayol είναι:

1.      Η ανάλυση της εργασίας

2.      Η εξουσιοδότηση, το δικαίωμα που είναι στενά συνδεδεμένο με την ευθύνη

3.      Η πειθαρχία

4.      Η ενότητα διοίκησης

5.      Η ενότητα κατεύθυνσης

6.      Ατομική υπακοή

7.      Η ανταμοιβή σύμφωνα με σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες

8.      Ο συγκεντρωτισμός

9.      Η διοικητική κλίμακα, στην οποία είναι οργανωμένοι οι μάνατζερ μιας εταιρείας και που θα πρέπει να είναι ιεραρχική

10.  Τάξη. Οι πόροι μιας επιχείρησης πρέπει να βρίσκονται στη σωστή θέση τον κατάλληλο χρόνο.

11.  Ισότητα. Οι εργαζόμενοι πρέπει να αισθάνονται ότι τους μεταχειρίζονται δίκαια.

12.  Σταθερότητα προσωπικού

13.  Πρωτοβουλία. Η διοίκηση θα πρέπει να ενθαρρύνει την ατομική πρωτοβουλία των εργαζομένων.

14.  Αίσθημα ενότητας